Header

  • עברית
  • English
  • العربية
  • Moodle
  • You Tube
  • facebook
  • GeoGebra
בית
  • אודות
    • חזון ומטרות מכון דוידסון
    • וויליאם (ביל) דוידסון
    • איך מגיעים?
    • חברי ההנהלה
    • חברי הוועד המנהל
    • עובדי מכון דוידסון
    • דרושים לדוידסון
    • כפר הנוער ע"ש לאוב
    • תמכו בנו
  • פעילויות
    • חוגים
    • מחנות מדע ומשלחות לחול
    • תוכניות למצטיינים
    • קידום והעצמת תלמידים
    • תוכניות מדעיות לכיתות
    • הרצאות, כנסים ואירועים
    • תחרויות
    • מורים − השתלמויות ותמיכה
    • תוכניות מתוקשבות
    • פעילויות החודש במכון דוידסון
  • דוידסון Online
    • שאל את המומחה
    • מאגר מדע: סרטונים וכתבות
    • המעגל המתמטי
    • אפליקציות ויישומוני מדע
    • ניסויי מדע בבית
    • חדר מורים
    • כל מה שרציתם לדעת על המוח
  • גן המדע
    • מידע למגיעים למוזיאון
    • חוגגים איתנו בגן המדע
    • פעילויות לגנים ולבתי ספר
    • פעילויות לארגונים ולקבוצות
    • מוצגים בגן
    • סדנאות "מדעכיף" בפסח
    • רעש וצלצולים בגן המדע
  • פר"ח

דוידסון Online
  • שאל את המומחה
  • מאגר מדע: סרטונים וכתבות
  • המעגל המתמטי
    • פורום חידות סקובידו
    • כתבות
    • סרטונים
    • שעשועים מתמטיים
    • פורום פתוח
    • סיפורי ד"ר לא
    • בלוגריתמוס מתמטי
  • אפליקציות ויישומוני מדע
  • ניסויי מדע בבית
  • חדר מורים
  • כל מה שרציתם לדעת על המוח

חפשו פעילויות וכתבות

קישורים

  • WHY U »
  • טרום אלגברה - פרק 10: פירוק לגורמים »
  • טרום אלגברה - פרק 12: פעולות חשבוניות בשברים »
  • עוד על שברים מצריים »
שברים

מה חדש בדוידסון Online

חידה שבועית מס' 79: שבע ועשרים ומאה
שלום לכם, בשבוע שעבר חגגנו את חג הפורים. המשימה השבוע תהיה קשורה למספרים במגילת אסתר: מצאו מהו המספר הראשון המופיע במגילה
לידיעה המלאה »
הגנים שאי אפשר בלעדיהם
מדענים מארה"ב יצרו במעבדה חיידק בעל גנום מזערי, המכיל רק את הגנים הנחוצים להישרדות ושופך אור חדש על המרכיבים הגנטיים
לידיעה המלאה »
האם המספרים הראשוניים אינם אקראיים?
מדענים מארצות הברית טוענים כי מצאו חריגה מההתפלגות האקראית בסדר הופעתם של מספרים ראשוניים. מה משמעות הדבר ואיך זה קשור לביטחון
לידיעה המלאה »
בניית מצלמה מגלילי נייר (קמרה אובסקורה)
בניסוי הנוכחי נבנה מעין מצלמה קטנה שמקרינה דמויות על מסך נייר ומאפשרת הגדלה והקטנה של הדמות. המצלמה מבוססת על התקן עתיק שנקרא
לידיעה המלאה »
מיץ תפוזים שקוף – מתכון בישול מולקולרי
בניסוי הזה ניקח מיץ תפוזים ונעשה ממנו נוזל שקוף וצלול בלי לשנות את טעמו, בשיטה של בישול מולקולרי. הניסוי/מתכון מחייב השגחה של
לידיעה המלאה »
חי בסרט מדעי – תחרות הסרטונים
כיצד נוצרים עננים? מדוע תכונות מסוימות עוברות מהורים לילדיהם? מדוע המלפפון ירוק? מה תפקיד הכנפיים במטוסים? על השאלות האלה ועוד
לידיעה המלאה »
חידה שבועית מס' 78: לזכור את פאי במילים
שלום לכם, בשבוע שעבר חגגנו את יום הפאי.  בכתבה המספר שמשגע את העולם (במדור הכתבות של דוידסון-אונליין)  כותב
לידיעה המלאה »

טרום אלגברה – פרק 11: שברים ומספרים רציונליים

שתף

מהם שברים מצריים? מהם שברי יחידה? בפרק הזה מציג פרופסור ון-שמוהוק על קצה המזלג את ההיסטוריה של השברים מהעת העתיקה ועד ימינו.

צפייה מהנה!

אחרי הפעלת הסרט תוכלו לבחור כתוביות בעברית בלחיצה על המלבן האדום שבתחתית הנגן ובחירת Hebrew.

הסרטון הופק על ידי WHY U. תורגם בידי יפעת בן יעקב מצוות דוידסון און-ליין.

ראינו שהמצרים השתמשו רק בשברי יחידה, ומשום מה בחרו לייצג את השברים האחרים כשברים מצריים, כלומר כחיבור של שברי יחידה שונים.

שימו לב שלשבר ייתכנו כמה ייצוגים שונים בתור שבר מצרי. לדוגמה, את השבר 1/2 אפשר לייצג כ-1/6+1/3 וגם כ-1/18+1/9+1/3.

פיבונצ'י תיאר דרך אחת למציאת הייצוג של שבר בין 0 ל-1 כשבר מצרי: ראשית, כל עוד לא קיבלנו שבר מצרי, מצא את שבר היחידה הגדול ביותר הנכנס בתוך השבר שבידנו ועוד לא היה בשימוש. השבר הזה יהיה אחד המחוברים בשבר המצרי.
לאחר מכן מצא את ההפרש בין השבר שבידנו לשבר היחידה שנמצא והמשך את התהליך באותו אופן
עם ההפרש שהתקבל. בסופו של דבר יתקבל ייצוג של השבר שלנו בתור כשבר מצרי.

נתחיל לדוגמה עם השבר 2/5.

שבר היחידה הגדול ביותר שנכנס ב-2/5 הוא 1/5.

נחשב  2/5-1/5 ונקבל 1/5.

קיבלנו שבר יחידה, אך מכיוון שהוא כבר היה בשימוש עלינו להמשיך את התהליך. שבר היחידה הגדול ביותר שנכנס ב-1/5 הוא 1/6.

נחשב 1/5-1/6 ונקבל 1/30. מכיוון שקיבלנו שבר יחידה שעוד לא היה בשימוש, השלמנו את המשימה וקיבלנו ייצוג של 2/5 כשבר המצרי 1/30+1/6+1/5.

וכאמור, ייתכנו גם ייצוגים נוספים.

כדי לגלות איך נראים שברים מצריים בכתב מצרי קדום וללמוד עוד על השברים המצריים, חפשו פרטים
בקישור המופיע בצד שמאל.

יפעת בן יעקב
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

  • This article has 0 comments
  • 06.12.12
WHY U, אלגברה, מספרים, מספרים רציונליים, מתמטיקה (תיכון), שברים

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
Image CAPTCHA
נא הקלד את התווים הנראים בתמונה זו
הדפס
CodeOasis
  • דף הבית
  • אודות
  • תוכניות
  • דוידסון Online
  • גן המדע
  • פר"ח
  • תנאי שימוש
  • RSS
כל הזכויות שמורות למכון דוידסון לחינוך מדעי ליד מכון ויצמן למדע (ע"ר)