כיצד נוצרים עננים? מדוע תכונות מסוימות עוברות מהורים לילדיהם? מדוע המלפפון ירוק? מה תפקיד הכנפיים במטוסים? על השאלות האלה ועוד רבות אחרות כל אחד יכול לנסות להשיב בסרטון קצר, ואולי אפילו לזכות בפרסים ובתהילת עולם
היוזמה לתחרות סרטוני המדע נולדה מתוך המטרה של מכון דוידסון לחינוך מדעי, להנגיש את המדע בערוצים רחבים ככל האפשר ולקהל יעד רב ככל האפשר. כדי להשתתף בתחרות, דרוש רק דבר אחד: עניין. זו נקודת המוצא להעלאת רעיונות כיד הדמיון הטובה. אין צורך להיות מדען או במאי מחונן כדי לקצור הצלחה אלא להשתמש בהזדמנות הזאת כדי לענות על שאלה מדעית שמעניינת אותנו, להבין תופעה מסקרנת או להכיר מושגים שעד כה היו לא היו מובנים לגמרי.
מדוע לא להסתפק בקריאה על תופעות שמסקרנות אותנו? כאן נפרשת הזדמנות להשתמש במגוון כלים עכשוויים שכבר תפסו חלק ניכר מחיינו: מצלמה ניידת בסלולרי, שימוש במקורות מידע אינטרנטיים ושיתוף קבצים. כל אלה לצד הנאה מעשייה יצירתית וחברתית.
מה עושים בפועל?
בוחרים נושא מכל תחום מדעי ומחליטים אם להציג את העיקרון המדעי המדובר באופן מעשי – ניסוי, או באופן תיאורי – שיר, אנימציה, הצגה וכדומה. מצלמים את עצמנו, חברים או משפחה בסרטון אישי או קבוצתי שאורכו עד 60 שניות, ומעלים לאתר התחרות. החופש לבחור את הנושאים ואת דרך הצגתם מאפשר הנאה של המשתתפים מהתהליך כולו – מתכנון הסרטון, דרך הצילום והעריכה ועד להעלאה לאתר שיתופי שבו כולם יכולים ליהנות מסרטונים אחרים וללמוד מהם עוד דברים מעניינים.
התחרות פתוחה לכל גיל, מכל רמות ההשכלה ומכל הארץ. לכן היא מחולקת לשלושה מקצים: שני הראשונים הם לילדים עד סוף בית הספר היסודי ולמשתתפים בגיל חטיבת הביניים ומעלה. בשני המקצים האלה אפשר ליצור ולהגיש סרטים אישיים או קבוצתיים. המקצה השלישי מיועד למשפחות. אחד הפרמטרים החשובים ביצירת הסרטים הוא רמה גבוהה של דיוק מדעי. כמו כן הסרטים נשפטים על פי מידת המקוריות, היצירתיות, הדמיון וההומור. את הסרטים תבחן ועדת שופטים מאנשי מכון דוידסון, והזוכים יקבלו פרסים מדעיים כמו מיקרוסקופ המתחבר למחשב או כניסה למוזיאוני מדע.
התחרות מיועדת לקרב למדע את הציבור שאין לו גישה או עיסוק לחומר מדעי בחיי היומיום, וכן להמחיש את חשיבות המדע לחיים של כולנו ואת נוכחותו סביבנו כל הזמן. העלאת רמת המודעות הזאת תתרום לחברה בעלת אופקים רחבים, להתפתחות קהילתית ובעיקר לקירוב דור העתיד לידע ולעידוד סקרנות טבעית. יוזמי התחרות מקווים שהיא תהפוך מוכרת יותר ויותר ככל שתתפוס תאוצה עם השנים ותגרום להגברת העניין במדע. כמו כן התחרות תסייע ביצירת מאגר של סרטונים מדעיים זמינים לציבור הרחב, וכן למורים ולתלמידים.
קירוב הציבור הרחב למדע הוא תהליך ארוך. במכון דוידסון לחינוך מדעי מקווים כי תחרות הסרטונים תספק עוד כלי לקידום התהליך, ותסייע בסופו של דבר ליצירת ציבור בעל אוריינות מדעית, המצויד בכלים להבין ולנתח סוגיות הנוגעות לכולנו בנושאי בריאות, סביבה תזונה ואיכות חיים.
עוד על התחרות באתר "מדע עכשיו" – שבוע החינוך המדעי 2016
ד"ר חגית ניסן משה
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע
אני מאוד נהניתי ונהניתי מהניסיון בשבילי היה לפתוח אופקים חדשים והרחבתי את החשיבה שהובילה הסקרנות שמניעה אותי לנסות החוויות שלי שרוב מושך אותי לבזות את תשומת הלב על משהו ולהיות מומחה בעתיד
תגובות