בניסוי הזה נלמד איך לגרום לעצמנו להרגיש כאילו האורך של האף שלנו מגיע למטר שלם – ממש כאילו גדל לנו אף כמו של פינוקיו.
להמשך הכתבה ...הי אבי,
רציתי להשתמש בתרגיל הזה כפתיחה מגניבה לשיעור שאני מעביר השבוע בנושא חושים. ניסיתי את זה עכשיו בבית עם אשתי ובתי, ומה לומר, זה לא עבד עבור אף (!) אחד מאיתנו. כל אחד בתורו ניסה והרגיש פשוט שנוגעים לו באף ושהוא נוגע באף של מישהו.
יש משהו שצריך להקפיד עליו מלבד בו-זמניות? יש לך רעיון איפה טעינו? זה עובד רק על ילדים אולי?
אשמח לתגובה מהירה שלך או של מישהו, אחרת אצטרך לחפש מהר אלטרנטיבה לשיעור. אם יש למישהו הטעיה או משחק נחמד לילדי ה'-ו' שקשור איכשהו בחושים (ולא דורש ציוד מיוחד), אשמח לשמוע.
תודה,
ליאל
הי אבי,
רציתי להשתמש בתרגיל הזה כפתיחה מגניבה לשיעור שאני מעביר השבוע בנושא חושים. ניסיתי את זה עכשיו בבית עם אשתי ובתי, ומה לומר, זה לא עבד עבור אף (!) אחד מאיתנו. כל אחד בתורו ניסה והרגיש פשוט שנוגעים לו באף ושהוא נוגע באף של מישהו.
יש משהו שצריך להקפיד עליו מלבד בו-זמניות? יש לך רעיון איפה טעינו? זה עובד רק על ילדים אולי?
אשמח לתגובה מהירה שלך או של מישהו, אחרת אצטרך לחפש מהר אלטרנטיבה לשיעור. אם יש למישהו הטעיה או משחק נחמד לילדי ה'-ו' שקשור איכשהו בחושים (ולא דורש ציוד מיוחד), אשמח לשמוע.
תודה,
ליאל
יש שונות בין בני האדם - כך שיכול להיות שיש אנשים שלא ירגישו (ככה זה באשליות, תמיד יש כאלה שזה 'לא עובד עליהם').
כשבדקתי את הניסוי - בדקתי גם על אנשים אחרים, וזה עבד עליהם מצויין, על רוב האנשים זה עובד.
צריך להקפיד מאוד על כל הדברים הבאים:
1. בו זמניות של הנגיעה.
2. לשבת בדיוק מול - שהראש והאף שנוגעים בו יהיה בדיוק מול הראש והאף של מי שעובר את האשלייה.
3. עיניים עצומות
אולי תנסה להשתמש באנשים מחוץ למשפחה.
הי אבי,
תודה על התגובה. השיעור המדובר היה אתמול (לפני שענית) והחלטתי להמר ולעשות ניסוי. זה עבד היטב על הזוג שהדגמתי איתו בכיתה ואחר-כך כשהילדים נחלקו לקבוצות וניסו בעצמם חלק דיווחו שהרגישו את האשליה וחלק לא. כנראה הבדלים אינדיבידואליים, כפי שציינת - אם אפשרות שיש אי דיוק במיקום האיברים המעורבים. אנסה עוד פעם בבית בהזדמנות.
תודה,
ליאל
אני שמח שהימרת על הניסוי למרות שעליך אישית זה לא עבד :-)
אני מקווה שזה היה פתח טוב לשיעור.
מעניין על איזה אחוז מהאוכלוסיה זה עובד ועל איזה לא.
ד"ר אבי סאייג
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע
זה היה פתיח מצויין לשיעור. הילדים שמחו להתנסות, והיה להם מעניין. כמובן שעזר שחלק דיווחו על הצלחה ובפרט הילדה שהשתתפה בהדגמה שבה התחלתי.
אגב, תהיתי אם אולי יש אלמנט של סוגסטיה בעצם ההסבר שבא לפני ביצוע ההתנסות: "את תיכף תרגישי שיש לך אף ארוך...".
בהחלט מעניין לדעת יותר על זה. יש לך אולי קישורים רלונטים לחומרים על התופעה הזו?
תודה,
ליאל
שלום ליאל
אם אתה רוצה להתעמק, מצאת מחקר מדעי (באנגלית) שמצא שיש קשר בין הרגשת האף, לבין הרגשת אשליות נוספות:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1740144505000355
ובמחקר הזה - אומרים בדיוק מה שאתה חושב, שיש קשר בין דיבור על ההרגשה (סוגסטיה) - לבין ההרגשה:
http://jap.physiology.org/content/96/4/1555.full
"subjects reported the Pinocchio illusion only after verbal cues"
מעניין (אבל המחקר היה רק על שישה נבדקים)
אבי
תגובות