Header

  • עברית
  • English
  • العربية
  • Moodle
  • You Tube
  • facebook
  • GeoGebra
בית
  • אודות
    • חזון ומטרות מכון דוידסון
    • וויליאם (ביל) דוידסון
    • איך מגיעים?
    • חברי ההנהלה
    • חברי הוועד המנהל
    • עובדי מכון דוידסון
    • דרושים לדוידסון
    • כפר הנוער ע"ש לאוב
    • תמכו בנו
  • פעילויות
    • חוגים
    • מחנות מדע ומשלחות לחול
    • תוכניות למצטיינים
    • קידום והעצמת תלמידים
    • תוכניות מדעיות לכיתות
    • הרצאות, כנסים ואירועים
    • תחרויות
    • מורים − השתלמויות ותמיכה
    • תוכניות מתוקשבות
    • פעילויות החודש במכון דוידסון
  • דוידסון Online
    • שאל את המומחה
    • מאגר מדע: סרטונים וכתבות
    • המעגל המתמטי
    • אפליקציות ויישומוני מדע
    • ניסויי מדע בבית
    • חדר מורים
    • כל מה שרציתם לדעת על המוח
  • גן המדע
    • מידע למגיעים למוזיאון
    • חוגגים איתנו בגן המדע
    • פעילויות לגנים ולבתי ספר
    • פעילויות לארגונים ולקבוצות
    • מוצגים בגן
    • סדנאות "מדעכיף" בפסח
    • רעש וצלצולים בגן המדע
  • פר"ח

דוידסון Online
  • שאל את המומחה
    • רפואה ופיזיולוגיה
    • מדעי החיים
    • כימיה
    • פיסיקה
    • אסטרופיסיקה
    • מדעי כדור-הארץ
    • מתמטיקה ומדעי המחשב
    • טכנולוגיה
    • ידע כללי
    • שאלו שאלה חדשה
  • מאגר מדע: סרטונים וכתבות
  • המעגל המתמטי
  • אפליקציות ויישומוני מדע
  • ניסויי מדע בבית
  • חדר מורים
  • כל מה שרציתם לדעת על המוח

חפשו פעילויות וכתבות

תמונה: 
שאל שאלה
כותרת הבלוק: 
שאל שאלה
תוכן הבלוק: 

יש לכם שאלה בענייני מדע?
לפני שאתם שואלים שאלה, בצעו חיפוש קצר.
למה שלא תשאלו את המומחים שלנו, סטודנטים ומדענים במכון ויצמן למדע!

תמונה: 
הפייסבוק שלנו
כותרת הבלוק: 
הפייסבוק שלנו
תוכן הבלוק: 
 

פייסבוק

מה חדש בדוידסון Online

חידה שבועית מס' 79: שבע ועשרים ומאה
שלום לכם, בשבוע שעבר חגגנו את חג הפורים. המשימה השבוע תהיה קשורה למספרים במגילת אסתר: מצאו מהו המספר הראשון המופיע במגילה
לידיעה המלאה »
הגנים שאי אפשר בלעדיהם
מדענים מארה"ב יצרו במעבדה חיידק בעל גנום מזערי, המכיל רק את הגנים הנחוצים להישרדות ושופך אור חדש על המרכיבים הגנטיים
לידיעה המלאה »
האם המספרים הראשוניים אינם אקראיים?
מדענים מארצות הברית טוענים כי מצאו חריגה מההתפלגות האקראית בסדר הופעתם של מספרים ראשוניים. מה משמעות הדבר ואיך זה קשור לביטחון
לידיעה המלאה »
בניית מצלמה מגלילי נייר (קמרה אובסקורה)
בניסוי הנוכחי נבנה מעין מצלמה קטנה שמקרינה דמויות על מסך נייר ומאפשרת הגדלה והקטנה של הדמות. המצלמה מבוססת על התקן עתיק שנקרא
לידיעה המלאה »
מיץ תפוזים שקוף – מתכון בישול מולקולרי
בניסוי הזה ניקח מיץ תפוזים ונעשה ממנו נוזל שקוף וצלול בלי לשנות את טעמו, בשיטה של בישול מולקולרי. הניסוי/מתכון מחייב השגחה של
לידיעה המלאה »
חי בסרט מדעי – תחרות הסרטונים
כיצד נוצרים עננים? מדוע תכונות מסוימות עוברות מהורים לילדיהם? מדוע המלפפון ירוק? מה תפקיד הכנפיים במטוסים? על השאלות האלה ועוד
לידיעה המלאה »
חידה שבועית מס' 78: לזכור את פאי במילים
שלום לכם, בשבוע שעבר חגגנו את יום הפאי.  בכתבה המספר שמשגע את העולם (במדור הכתבות של דוידסון-אונליין)  כותב
לידיעה המלאה »

מהו האור, מהן תכונות האור והאם הוא נע בקו ישר? פיליפ, ניב, סרוות

שתף

אנו יודעים, כך נראה, רבות על האור - במיוחד בשלוש המאות האחרונות, והרבה יותר במאה האחרונה (המאה ה-20 לצורך העניין) לעומת קודמותיה. אנו יודעים כי האור הנראה הינו חלק קטן מהספקטרום האלקטרו-מגנטי, אותו מהווים גם גלי הרדיו, גלי המיקרו, קרינת תת-אדום, על-סגול, רנטגן וגאמא. אנו יודעים כי בנסיבות מסוימות מתבטא אופי גלי (כמו תופעות עקיפה והתאבכות), בהן האור מתנהג כגל אלקטרו-מגנטי, ובאחרות האופי החלקיקי (אנרגיה המגיעה במנות).


הספקטרום האלקטרו-מגנטי

לאור אם כן יש תכונות גליות, ויש לו תכונות חלקיקיות. חלק מתכונותיו מתאימות לשני היבטיו, חלקן רק לאחד.

לאור יש קיטוב, יש אנרגיה, ואף תנע, אם כי אין לא מסה. יש לו פאזה, אם כי לא פשוט למדדה. אור נע בקווים ישרים בתווך אחיד. למרות זאת, אור מושפע מכוח הכבידה, וכבידה גדולה דיה יכולה לשנות את מסלולו. האור מציית לחוקי ההחזרה (reflection) וחוקי השבירה (refraction), וכמובן עובר נפיצה (dispersion). האור גם יכול להדגים התאבכות (interference) ועקיפה (diffraction) בתנאים מסויימים.


נפיצה (דיספרסיה) של אור נראה

האור מתקדם בריק במהירות קבועה של 299,792,458 מטר בשנייה (למעשה כאמת מדעית - המטר מוגדר כחלק ה-1/299,792,458 של הדרך אשר האור עובר בשנייה בריק), ובמהירות שונה בחומרים שונים, ומוצאת ביטויה במקדם הידוע כמקדם השבירה של האור. מקדם זה מתאר את היחס בין מהירות האור בתווך זה לבין מהירותו בריק. לדוגמה, מהירות האור במים הינה כ- 225,000,000 מ' בשנייה, ומקדם השבירה הינו 1.3330.

שאלתכם נשאלת מזה מאות שנים (לפחות) בצורות שונות. כיום דנים רבות באור, במיוחד באופיו הדואלי, אך אופי זה הינו היטל על עולם המונחים שלנו, והוא פרשנות שלנו לאור. על-כן מהו אור? אור הוא...אור.

התמונות נלקחו מויקיפדיה.

מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

  • This article has 0 comments
  • 01.09.09
אופטיקה, התאבכות, קרינה אלקטרומגנטית, תכונות האור

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
Image CAPTCHA
נא הקלד את התווים הנראים בתמונה זו
הדפס
CodeOasis
  • דף הבית
  • אודות
  • תוכניות
  • דוידסון Online
  • גן המדע
  • פר"ח
  • תנאי שימוש
  • RSS
כל הזכויות שמורות למכון דוידסון לחינוך מדעי ליד מכון ויצמן למדע (ע"ר)