Header

  • עברית
  • English
  • العربية
  • Moodle
  • You Tube
  • facebook
  • GeoGebra
בית
  • אודות
    • חזון ומטרות מכון דוידסון
    • וויליאם (ביל) דוידסון
    • איך מגיעים?
    • חברי ההנהלה
    • חברי הוועד המנהל
    • עובדי מכון דוידסון
    • דרושים לדוידסון
    • כפר הנוער ע"ש לאוב
    • תמכו בנו
  • פעילויות
    • חוגים
    • מחנות מדע ומשלחות לחול
    • תוכניות למצטיינים
    • קידום והעצמת תלמידים
    • תוכניות מדעיות לכיתות
    • הרצאות, כנסים ואירועים
    • תחרויות
    • מורים − השתלמויות ותמיכה
    • תוכניות מתוקשבות
    • פעילויות החודש במכון דוידסון
  • דוידסון Online
    • שאל את המומחה
    • מאגר מדע: סרטונים וכתבות
    • המעגל המתמטי
    • אפליקציות ויישומוני מדע
    • ניסויי מדע בבית
    • חדר מורים
    • כל מה שרציתם לדעת על המוח
  • גן המדע
    • מידע למגיעים למוזיאון
    • חוגגים איתנו בגן המדע
    • פעילויות לגנים ולבתי ספר
    • פעילויות לארגונים ולקבוצות
    • מוצגים בגן
    • סדנאות "מדעכיף" בפסח
    • רעש וצלצולים בגן המדע
  • פר"ח

דוידסון Online
  • שאל את המומחה
    • רפואה ופיזיולוגיה
    • מדעי החיים
    • כימיה
    • פיסיקה
    • אסטרופיסיקה
    • מדעי כדור-הארץ
    • מתמטיקה ומדעי המחשב
    • טכנולוגיה
    • ידע כללי
    • שאלו שאלה חדשה
  • מאגר מדע: סרטונים וכתבות
  • המעגל המתמטי
  • אפליקציות ויישומוני מדע
  • ניסויי מדע בבית
  • חדר מורים
  • כל מה שרציתם לדעת על המוח

חפשו פעילויות וכתבות

תמונה: 
שאל שאלה
כותרת הבלוק: 
שאל שאלה
תוכן הבלוק: 

יש לכם שאלה בענייני מדע?
לפני שאתם שואלים שאלה, בצעו חיפוש קצר.
למה שלא תשאלו את המומחים שלנו, סטודנטים ומדענים במכון ויצמן למדע!

תמונה: 
הפייסבוק שלנו
כותרת הבלוק: 
הפייסבוק שלנו
תוכן הבלוק: 
 

פייסבוק

מה חדש בדוידסון Online

חידה שבועית מס' 79: שבע ועשרים ומאה
שלום לכם, בשבוע שעבר חגגנו את חג הפורים. המשימה השבוע תהיה קשורה למספרים במגילת אסתר: מצאו מהו המספר הראשון המופיע במגילה
לידיעה המלאה »
הגנים שאי אפשר בלעדיהם
מדענים מארה"ב יצרו במעבדה חיידק בעל גנום מזערי, המכיל רק את הגנים הנחוצים להישרדות ושופך אור חדש על המרכיבים הגנטיים
לידיעה המלאה »
האם המספרים הראשוניים אינם אקראיים?
מדענים מארצות הברית טוענים כי מצאו חריגה מההתפלגות האקראית בסדר הופעתם של מספרים ראשוניים. מה משמעות הדבר ואיך זה קשור לביטחון
לידיעה המלאה »
בניית מצלמה מגלילי נייר (קמרה אובסקורה)
בניסוי הנוכחי נבנה מעין מצלמה קטנה שמקרינה דמויות על מסך נייר ומאפשרת הגדלה והקטנה של הדמות. המצלמה מבוססת על התקן עתיק שנקרא
לידיעה המלאה »
מיץ תפוזים שקוף – מתכון בישול מולקולרי
בניסוי הזה ניקח מיץ תפוזים ונעשה ממנו נוזל שקוף וצלול בלי לשנות את טעמו, בשיטה של בישול מולקולרי. הניסוי/מתכון מחייב השגחה של
לידיעה המלאה »
חי בסרט מדעי – תחרות הסרטונים
כיצד נוצרים עננים? מדוע תכונות מסוימות עוברות מהורים לילדיהם? מדוע המלפפון ירוק? מה תפקיד הכנפיים במטוסים? על השאלות האלה ועוד
לידיעה המלאה »
חידה שבועית מס' 78: לזכור את פאי במילים
שלום לכם, בשבוע שעבר חגגנו את יום הפאי.  בכתבה המספר שמשגע את העולם (במדור הכתבות של דוידסון-אונליין)  כותב
לידיעה המלאה »

מה ההבדל בין RGB וCMY? שלום

שתף

RGB ו CMY הן שתי שיטות ליצירת צבעים.
הראשונה היא שיטת חיבור צבעים (additive color) והשנייה היא שיטת חיסור צבעים (subtractive color); בכל אחת מהשיטות משתמשים בנסיבות שונות.

השיטה היותר "טבעית" היא שיטת החיסור ולכן נתחיל בה:

CMY הם ראשי תיבות ל Cyan, Magenta, Yellow (תכלת, אדום ארגמן וצהוב).
האור אליו אנו חשופים ביום-יום הוא אור לבן שמקורו בשמש; האור הלבן מורכב מאורכי גל רבים של כל צבעי היסוד. כאשר האור הלבן פוגע בחפץ כלשהו חלק מאורכי הגל נבלעים ואילו האחרים מוחזרים. כל חפץ שאנו רואים הוא למעשה הודות לאור המוחזר מאותו חפץ לעבר עיננו. הבליעה היא ה"החסרה". כאשר אנו מחסירים מהאור הלבן את כל אורכי הגל מלבד אדום למשל, החפץ יראה לנו אדום.
שיטת ה CMY היא שיטת יצירת הצבע המשמשת בדפוס וזאת מכיוון שהדף המודפס מואר באור לבן ולכן הצבע שיראה בעין שלנו הוא מה שלא נבלע (מה שלא הוחסר) ע"י המשטח הנצפה. כאשר משטח בולע את כל הצבעים הוא יראה שחור.

אם ניקח את 3 הצבעים האמורים ונערבב אותם יחד נגלה שלא נקבל ממש שחור אלא צבע כהה מאוד עם נטייה לחום. לכן כיום משתמשים בשיטת CMYK ולא בשיטת CMY; ה K מייצגת את הצבע השחור.
כדי להדפיס צבע כלשהו משתמשים באחד או יותר משלושת הצבעים הראשונים וכדי להדפיס שחור משתמשים בצבע השחור עצמו.


דיאגרמת ואן של שיטת CMY

השיטה השנייה (RGB) היא שיטה קצת פחות טבעית להבנה מכיוון שהיא משמשת ליצירת צבעים במקור האור; כלומר פה לא מדובר באור המוחזר לעיננו אלא באור המוקרן לעברנו. היכן אנו נתקלים בכך? במסכי המחשב והטלוויזיה. אנו רואים טלוויזיה לא בגלל אור השמש המוחזר מהמסך לעיננו (למעשה אור השמש דווקא מפריע) אלא בגלל אור המוקרן מתוך הטלוויזיה לעבר עיננו.
RGB הם ראשי תיבות של Red, Blue, Green (אדום, ירוק וכחול).
בתוך המסך קיים תותח אלקטרונים או אמצעי אחר המאיר כל פיקסל על המסך, כאשר כל פיקסל מרכב מנקודות ב 3 צבעי היסוד: אדום, ירוק וכחול. כאן השיטה היא של הוספת צבעים. אם הקרן תפגע רק בחלק הירוק של הפיקסל נראה צבע ירוק אך אם גם החלק הירוק וגם החלק האדום של הפיקסל יואר נראה את הצבע הצהוב (ראה תמונה למטה). אם 3 המרכיבים יוארו נקבל אור לבן. כדי לייצר פיקסל שחור הפיקסל פשוט לא מואר!


דיאגרמת ואן של שיטת RGB

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

  • This article has 0 comments
  • 15.02.10
CRT, LCD, צבעים

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
Image CAPTCHA
נא הקלד את התווים הנראים בתמונה זו
הדפס
CodeOasis
  • דף הבית
  • אודות
  • תוכניות
  • דוידסון Online
  • גן המדע
  • פר"ח
  • תנאי שימוש
  • RSS
כל הזכויות שמורות למכון דוידסון לחינוך מדעי ליד מכון ויצמן למדע (ע"ר)